Cum se repartizează cheltuielile privind ascensorul? Cine poate fi scutit de la plată, de la ce poate fi scutit și în ce condiții?

Cheltuielile privind ascensorul sunt de două categorii: cheltuielile pentru energia electrică privind funcționarea ascensorului și cheltuielile pentru întreținerea și reparațiile ascensorului:

  • Cheltuielile privind energia electrica aferenta functionarii ascensorului. Aceste chetuieli se repartizeaza proportional cu numarul de persoane care locuiesc in mod curent in imobil. Prin hotararea majoritatii proprietarilor membri ai asociatiei de proprietari pot fi scutiti de la plata cheltuielilor pentru functionarea ascensorului/ascensoarelor (energia lectrica aferenta, de pe factura de energie electrica) pe baza de cerere scrisa, persoanele care locuiesc in apartamentele situate la subsol, demisol, parter, mezanin, precum si la etajul 1 din cladirile la care nu exista mezanin. De asemena, in cazul cladirilor care au amplasate la etajele superioare bai, spalatorii, uscatorii, prin hotarare a adunarii generale a proprietarilor, persoanele care locuiesc in apartamentele situate la subsol, demisol, parter, mezanin precum si la etajul 1 din cladirile fara mezanin, toate sau in parte pot sa nu contribuie la cheltuielile aferente consumului de energie electrica aferenta pentru functionarea ascensorului/acensoarelor,in baza unor angajamente personale ,date in scris catre asociatia de prprietari de catre persoanele care nu folosesc spatiile de la etajele superioare.Factura de energie electrica pe care o primeste o asociatie de proprietari,in care exista ascensor, dar care nu are centrala termica proprie, se poate impartii in 2 categorii de consum astfel: pentru functionarea ascensorului (se aloca apoximativ 75-80% din factura) si pentru spatiile comune -iluminatul scarilor si/sau alte instalatii de mica putere care consuma energie electrica (se aloca aproximativ 20-25% din factura). Aceste sume se impart in functie de numarul de persoane care locuiesc total in imobil (cota de 20-25%) si functie de numarul de persoane care locuiesc total in imobil mai putin cele scutite de la parter, mezanin si etajul 1 (cota de 75-80%).
  • Cheltuielile pentru intretinerea si reparatiile ascensorului. Repartizarea cheltuielilor pentru intretinerea lunara asupra ascensorului si pentru reparatiile ascensorului (valoarea facturii emisa de societatea care intretine sau repara ascensorul) se face de catre toti proprietarii proportional cu cota-parte indiviza de proprietate din proprietatea comuna a fiecarui proprietar, astfel cum este inscrisa in acordul de asociere al asociatiei de proprietari (functie de suprafata utila a apartamentului). Conform prevederilor legale intretinerea lunara a ascensorului este obligatorie indiferent daca ascensorul este utilizat sau nu. Nici un proprietar nu poate fi scutit de la plata cheltuielilor cu intretinerea si reparatiile ascensorului pentru ca acestea reprezinta obligati ale proprietarilor fata de proprietatea comuna asupra ascensorului apartinand tuturor proprietarilor conform actelor de proprietate si documentelor asociatiei de poprietari. Cine produce pagube asupra ascensorului, inclusiv datorita neutilizarii corespunzatoare a acestuia prin nerespectarea conditiilor mentionate pe usile sau in cabina acensorului, trebuie depistat sireclamat printr-un inscris sub semnatura catre conducerea asociatiei care trebuie sa emita un proces-verbal de constatare si sa impuna la plata contravaloarea reparatiei celui vinovat de paguba produsa.
Taguri: ascensor, reparatii, service, cheltuieli energie electrica, mezanin, cota-parte indiviza, bai, uscatorii, spalatorii, hotarare a adunarii generale, factura, furnizor, centrala termica